Spinoza - Vensterles

60 minuten Spinoza Groep 7 en 8

Benodigdheden

Leerdoelen

  • Aan het einde van de les kunnen de leerlingen Spinoza op de tijdbalk plaatsen.
  • Aan het einde van de les weten de leerlingen wie Spinoza was en wat hij voor denkbeelden had.
  • Aan het einde van de les weten de leerlingen wat een filosoof is.
  • Aan het einde van de les kunnen de leerlingen in eigen woorden uitleggen wat er bedoeld wordt met 'vrijheid van meningsuiting'.
  • Aan het einde van de les kunnen de leerlingen in eigen woorden uitleggen wat er bedoeld wordt met 'vrije wil'.

Randvoorwaarden

  • Internet
  • Voor elke leerling een werkblad
  • Kleurpotloden

Beoordeling

  • Aan de hand van de bespreking van het werkblad

Lesactiviteiten

Introductie

  • Introduceren van het onderwerp, bijvoorbeeld door het klassikaal bekijken van de Klokhuisaflevering.

Kern

  • Doornemen/bespreken van de verschillende onderdelen op de vensterplaat.
  • Individueel of in groepjes maken van de vragen en opdrachten op het werkblad.

Afsluiting

  • Werkblad bespreken
  • Ervaringen van de kinderen bespreken, bijvoorbeeld aan de hand van de 'sleutelvragen' in de canonclip voor groep 7/8.

Illustratieverantwoording

Vensterplaat

  • Foto Spinoza: Roel Wijnants
  • Illustraties: Iris Boter

Informatieblokjes

  • Portret van Spinoza (Herzog August Bibliothek Wolfenbüttel/B 117)
  • Illustratie mannetje met vraagteken (Iris Boter)
  • Illustratie hersenen (Iris Boter)
  • Illustratie mannetje met pleister (Iris Boter)
  • Afbeelding titelpagina Ethica (Wikimedia)
  • Afbeelding biljet duizend gulden met portret Spinoza

Werkblad
Iris Boter