Watersnood! Wat neem jij mee? - LessonUp

45 minuten De watersnood Groep 5 en 6 Groep 7 en 8
Lesdoelen
  • Aan het eind van de les hebben de leerlingen kennis gemaakt met de gebeurtenis en de gevolgen van de watersnoodramp.
  • Aan het eind van de les kunnen de leerlingen een vertaalslag maken naar de huidige dreiging van het water door te onderzoeken of ze in een risicogebied wonen en te bedenken welke eigendommen van belang zijn tijdens evacuatie.

Benodigdheden
Zorg voor pen en papier of voorzie elke leerling van een device (mobiel, tablet, laptop) 

Lesactiviteiten
-Bekijk de les en video.
-Bekijk met de leerlingen deze website en kijk hoe hoog het water bij jullie komt. Als bij jullie het water niet hoog komt, stel je dan voor dat je klas in bijvoorbeeld Den Haag ligt.
-Hang een briefje op de muur hoe hoog het water in de klas zou komen. Meet het samen met de leerlingen uit.
-Laat de leerlingen individueel een lijstje maken met maximaal vijf dingen die zij mee zouden willen nemen als het water in hun straat opeens hoog zou staan. Doe deze opdracht ook als het water in de klas niet hoog zou staan. Het gaat om het inleven in de geschiedenis.
-Laat vijf kinderen hun lijstje voorlezen in de klas. Staan er dingen op die overeenkomen met andere kinderen? Of staan er juist hele andere dingen op? Waarom zijn juist deze dingen belangrijk voor deze leerlingen?
-Discussieer erover in de klas.

Links