Benodigdheden
- Vensterplaat Trijntje
- Werkblad Vensterles Trijntje - 2023.pdf
- Docentenhandleiding Vensterles Trijntje - 2023.pdf
Leerdoelen
- Aan het einde van de les weten de leerlingen wie Trijntje was en hoe ze leefde.
- Aan het einde van de les weten de leerlingen wie de jagers en verzamelaars waren en hoe ze leefden.
- Aan het einde van de les kunnen de leerlingen in eigen woorden uitleggen wat een archeoloog is en hoe we aan kennis komen over de prehistorie.
Randvoorwaarden
- Internet
- Voor elke leerling een werkblad
- (Kleur)potloden
Beoordeling
- Aan de hand van de bespreking van het werkblad
Lesactiviteiten
Introductie
- Introduceren van het onderwerp, bijvoorbeeld door het klassikaal bekijken van de Klokhuisaflevering.
Kern
- Doornemen/bespreken van de verschillende onderdelen op de vensterplaat.
- Individueel of in groepjes maken van de vragen en opdrachten op het werkblad.
Afsluiting
- Werkblad bespreken
- Ervaringen van de kinderen bespreken
Illustratieverantwoording
Vensterplaat: Irene Goede
Werkblad: Angélique Boter