Lesopzet
Vak: Geschiedenis, Aardrijkskunde, Taal
Tijdvak: Tijd van televisie en computer (1950-2000)
Doelgroep: groep 7-8
Tijdsduur: 1 uur
Groeperingsvorm: klassikaal, individueel of tweetallen
Benodigdheden
Leerdoelen
- De leerlingen leren over het ontstaan van de Europese Unie (EU), waarom er een EU is en hoe die werkt.
- De leerlingen denken na over wat het betekent om Europeaan te zijn en burger van een EU-land.
- De leerlingen ontdekken dat de EU op allerlei plekken in het dagelijks leven aanwezig is.
Benodigde voorkennis
- geen
Randvoorwaarden
- internet
- computers of tablets
- voor elke leerling een werkblad
- eventueel een atlas
Beoordeling
- aan de hand van de bespreking van het werkblad
Lesactiviteiten
Introductie
- Bespreek klassikaal de vensterplaat van Europa. Of vergelijk de informatie uit de aflevering van Klokhuis over Europa met de informatie die de leerlingen zelf ontdekken in de vensterplaat.
Kern
- De leerlingen maken individueel of in groepjes de vragen en opdrachten op het werkblad. Er zijn 4 opdrachten. Om deze opdrachten te maken hebben de leerlingen internet nodig, eventueel een atlas en creativiteit om met gegeven letters een zin/ woorden te creëren.
Afsluiting
- Bespreking van het werkblad
Illustratieverantwoording
Vensterplaat
- John Erkelens
Informatieblokjes
- Kaart van Europa met landenvlaggen - publiek domein
- Brandweerlieden aan het werk na de Blitz in Londen, 1941 - National Archives UK - publiek domein
- Europese vlaggen - Counsil of Europe
- Vergaderzaal Europees Parlement - European Parliament
- euromunt - ontwerp: Luc Luycx 2007 - Europese Unie
- EU-gebouw Brussel - ANP
- Uitleg kentekenplaat - Heuts Handel bv
- Demonstratie voor Brexit - EPA
Werkblad
- Kaartje Europa - ImageQuiz / Your Europe Map.com
- Euromunten - Europese Unie
- Eurozone - Europese Unie