Vliegtuigramp Malaysia Airlines 17

Malaysia Airlines-vlucht MH17 was een vaste lijndienst in de burgerluchtvaart vanaf Amsterdam (luchthaven Schiphol) naar Kuala Lumpur. Op 17 juli 2014 is een Boeing 777-200ER van Malaysia Airlines met vluchtnummer MH17 neergestort bij het Oost-Oekraïense dorp Hrabove in de oblast Donetsk, nadat het toestel geraakt was door een luchtdoelraket. Rondom Donetsk was op dat moment een pro-Russische opstand gaande. Aan boord waren 298 mensen, 283 passagiers en 15 bemanningsleden. 193 inzittenden hadden de Nederlandse nationaliteit, 4 inzittenden hadden de Belgische nationaliteit. Er waren geen overlevenden.

Het onderzoek van de crashsite en het bergen van lichamen en persoonlijke bezittingen verliep moeizaam. De brokstukken lagen verspreid over een grote oppervlakte, in een conflictgebied waar pro-Russische separatisten en het Oekraïense leger gewapende strijd leverden.

De oorzaak van de crash werd onderzocht door de Onderzoekraad voor Veiligheid, die concludeerde dat het vliegtuig op 10 kilometer hoogte neergehaald is door een raket van het type Boek. De VN-Veiligheidsraad was unaniem in zijn oordeel dat het vliegtuig was neergehaald, echter zonder een oorzaak of schuldige partij aan te wijzen. 

In 2017 kozen de landen die gezamenlijk strafrechtelijk onderzoek deden in een Joint InvestigationTeam Nederland, Australië, België, Maleisië en Oekraïne  – voor vervolging en berechting in Nederland bij een reguliere rechtbank, naar Nederlands recht.

De tabel hieronder geeft de nationaliteit van passagiers en bemanning weer zoals vrijgegeven door Malaysia Airlines op 19 juli 2014.

Nationaliteit Passagiers Bemanning
Vlag van Nederland Nederland[a] 193  
Vlag van Maleisië Maleisië 28 15
Vlag van Australië Australië 27  
Vlag van Indonesië Indonesië 12  
Vlag van Verenigd Koninkrijk Verenigd Koninkrijk[b] 10  
Vlag van België België 4  
Vlag van Duitsland Duitsland 4  
Vlag van Filipijnen Filipijnen 3  
Vlag van Canada Canada 1  
Vlag van Nieuw-Zeeland Nieuw-Zeeland 1  
Totaal 283 15

 

Op 17 juli 2014 om 12.14 uur vertrok d e Boeing 777 vanaf luchthaven Schiphol voor een lijnvlucht naar Kuala Lumpur International Airport. Even na 14.00 uur steeg het vliegtuig bij het binnengaan van het Oekraïense luchtruim van 31 000 voet (9450 meter) naar 33 000 voet (10 060 meter). Het luchtruim boven Oekraïne was gesloten tot 32 000 voet (9750 meter), maar was daarboven opengesteld.

Het vliegtuig verdween omstreeks 15.18 uur ten oosten van de Oekraïense stad Donetsk van de radar, op 50 kilometer van de Russische grens. De brokstukken van het toestel bleken verspreid te liggen over een oppervlakte van 35 vierkante kilometer. De staart lag op 10 kilometer afstand van andere brokstukken, een aanwijzing dat het vliegtuig op grote hoogte uit elkaar is gespat.

Door het ontbreken van beveiliging van de crashsite werd er geplunderd en kon bewijsmateriaal worden gemanipuleerd. Banken blokkeerden uit voorzorg bankpassen en creditcards van de slachtoffers. Waar dit niet of te laat was gebeurd, waren er bedragen afgeschreven. Ook andere waardevolle voorwerpen, zoals mobiele telefoons en sieraden, werden gestolen.