Leerdoelen
- De leerling kan minimaal drie titels van portretschilderijen van Rembrandt noemen.
- De leerling kan kenmerken van de stijl van Rembrandt noemen.
- De leerling kan een portretfoto maken met behulp van een digitale camera en deze foto vervolgens digitaal bewerken en online zetten.
- De leerling kan op basis van ontwerpcriteria reflecteren op fotocollecties van anderen, zowel van leeftijd- en/of klasgenoten als van professionals.
Randvoorwaarden
- Internet
- Foto- en/of beeldbewerkingssoftware
Beoordeling
Reflectie aan de hand van zeven vragen
Lesactiviteiten
Activiteit 1: introductie Rembrandt van Rijn en zijn portretten
- Introduceer Rembrandt, bijvoorbeeld aan de hand van informatie op entoen.nu. Laat bijvoorbeeld de canonclip zien. Ook bevat de site relevante achtergrondinformatie en bronnen zoals schilderijen, tekeningen en een cartoon van Fokke en Sukke.
- Laat vervolgens (zelf)portretten van Rembrandt zien en leg uit wat clair obscure betekent.
Activiteit 2: werkblad Portretten van Rembrandt
Leerlingen maken met een digitale camera een zelfportret in de stijl van Rembrandt. Eerst onderzoeken ze de stijl van Rembrandt, daarna imiteren ze deze stijl door het beeld met de computer te bewerken.
Activiteit 3: presentatie digitale zelfportretten
Leerlingen presenteren hun digitale zelfportretten en reflecteren op de les.
Bijlagen
- Werkblad Portretten van Rembrandt
- Achtergrondinformatie voor de docent
Link naar de les
Download de complete les: 18_VO_Portretten_van_Rembrandt_en_jezelf_SLO.pdf