Televisie - Vensterles

60 minuten De televisie Groep 5 en 6 Groep 7 en 8

Benodigdheden

Leerdoelen

Aan het einde van de les:

  • weten de leerlingen wanneer de eerste officiële televisie-uitzending in Nederland was.
  • weten de leerlingen dat Philips de initiatiefnemer was voor de introductie van dit massa-medium.
  • weten de leerlingen dat de computer de volgende stap in de 'informatierevolutie' betekende.
  • weten de leerlingen wat Sociale Media zijn.

Randvoorwaarden

  • Internet
  • Voor elke leerling een werkblad
  • (Kleur)potloden

Beoordeling

Aan de hand van de bespreking van het werkblad De Televisie.

Lesactiviteiten

Introductie

  • Introduceren van het onderwerp, bijvoorbeeld door het klassikaal bekijken van de Klokhuisaflevering over De Televisie.

Kern

  • Doornemen/bespreken van de verschillende onderdelen op de vensterplaten.
  • Individueel of in groepjes maken van de vragen en opdrachten op het werkblad.

Afsluiting

  • Werkblad bespreken
  • Ervaringen van de kinderen bespreken, bijvoorbeeld aan de hand van de 'sleutelvragen' in de canonclip voor groep 7/8.

Illustratieverantwoording

Vensterplaat
Vormgever: Kok Korpershoek

Informatieblokjes

  • Foto van de eerste televisie-uitzending in 1951 (Wikimedia)
  • Foto van de eerste televsie (Collectie Museum Beeld & Geluid)
  • Afbeelding Philipsbrochure (Philips Company Archives)
  • Logo Nederland 2 (Wikimedia)
  • Foto Meneer de Uil (Wikimedia)
  • Foto Loeki de Leeuw (Collectie Museum Beeld en Geluid - © Geesink Studio)
  • Foto oude Apple computer (Wikimedia)
  • Foto oude Philips radio (via Muziekmuseum Vlaanderen)
  • Foto testbeeld (Wikimedia)

Werkblad
Iris Boter