Van trekschuit naar tram en bus

De opening van de spoorlijn Utrecht-Rotterdam langs Vleuten heeft voor het openbaar vervoer op De Meern grote gevolgen. Minder reizigers tussen Utrecht en het westen van het land maken gebruik van de trekschuit over de Leidse Rijn, waardoor het aantal passerende schuiten afneemt.

Paardentramdienst
Herhaaldelijk worden pogingen ondernomen om tussen Utrecht en De Meern een rendabel alternatief over de weg tot stand te brengen. Vanaf 1880 maken verschillende partijen hiertoe een plan, maar het duurt tot 1889 voordat De Meern zijn eerste paardentramdienst. Een lang leven is de lijn tussen Harmelen en Utrecht niet gegeven, want in 1896 moet deze dienst worden gestaakt.

Stoomautobus
In 1902 wordt opnieuw een paardentram opgestart, die in 1904 wordt vervangen door de veel modernere stoomautobus. Deze vorm van vervoer lijkt immers de toekomst te hebben. Maar ook de stoombus loopt uit op een debacle, want in de zomer van 1905 wordt ook deze gestaakt. Opnieuw blijven de bewoners van De Meern verstoken van openbaar personenvervoer over de weg.

Autobusdienst
Uiteindelijk krijgt De Meern in 1912 een autobusdienst die standhoudt. Behalve personen vervoert deze ook pakketten en kleine goederen.

HOV
Tegenwoordig is De Meern aangesloten op het moderne HOV van Leidsche Rijn en vertrekken er met grote regelmaat bussen naar het centrum van Utrecht en streekbussen naar plaatsen in de omgeving.