De eerste spoorlijn moest dwars door De Meer van Amsterdam naar Leiden lopen. De tweede lijn zou van Zandvoort door Heemstede en De Meer naar Breukelen lopen, waar hij zou aansluiten op de Rijnspoorweg. De kosten schatte Amersfoordt op 15 miljoen gulden. De gemeenteraad keurde het ontwerp op de laatste dag van 1863 goed. Maar de nationale regering was niet overtuigd: die wees een aanvraag voor de spoorlijn in 1865 af. Daarop werd in 1866 Amersfoordts onderneming ontbonden. Pas in 1912 kwam de spoorlijn tot stand. Het laat iets zien van de visionaire blik van Jacobus Paulus Amersfoordt.
De Haarlemmermeer spoorlijn
Voor boeren in de Haarlemmermeer van de tweede helft van de 19e eeuw was het transport van hun landbouwproducten niet gemakkelijk. De afstand die ze met hun producten naar de Ringvaart moesten afleggen was te lang en het scheepvaartverkeer verliep niet soepel. Daarom kwam burgemeester Jacob Paulus Amersfoordt van de gemeente Haarlemmermeer in 1863 met een plan voor twee spoorlijnen.