Skûtsje Gerben van Manen
Het eerste skûtsje van Heerenveen (1957-1960) kwam niet verder dan de achterhoede. Daarom werd dit skûtsje al na een paar jaar vervangen door een sneller schip dat in 1915 gebouwd was op de Scheepswerf De Pijp in Drachten. Dat tweede schip deed het aanmerkelijk beter dan het eerste en wist binnen een paar jaar een vaste positie in de voorhoede te bereiken. Het werd door deskundigen beschouwd als "de Ferrari onder de skûtsjes".
De Gerben van Manen behaalde met verschillende schippers tot nu toe zeventien kampioenschappen en is daarmee het meest succesvolle schip van de vloot. Schipper Tjitte Lammertsz Brouwer is tot nu toe de enige skûtsjeschipper binnen de SKS, die meteen in zijn eerste jaar 1968 al kampioen werd. Hij behaalde zes kampioenstitels. Zijn opvolger en "oomzegger" Tjitte Sietsesz Brouwer haalde vijf titels.
Door een nieuwe zeilformule (waarmee de maximale toegestane zeiloppervlakte per skûtsje wordt berekend) moest Heerenveen in 2012 zeil inleveren, wat leidde tot tegenvallende resultaten.