ICT ontwikkeling

Van Comenius naar Chromebook

De werking van computers ontdekken past bij het montessorionderwijs, de eerste BBC computers deden hun intrede. Langzamerhand kwamen de 80386 computers in school, eerst als stand-alone, later in een netwerk. Digiborden werden vervangen door Touchscreens en de Pentiumscomputers werden IPads. Uiteindelijk werken we met Chromebooks.

Eerste computers

Vanaf 1984 werd op computergebied gepionierd. De eerste Ahorncomputers stonden in de bovenbouw. 

Stimulering onderwijs Comenius/Print

Vanaf 1985 tot 1989 werd de ICT-onderwijs gestimuleerd door de regering. Scholen werden van de generatie 8086 PC's voorzien. Pas op het eind van 1988, startte het Print/Comenius-project, er kwamen x286 PC's en later x486 PC's voor het basisonderwijs. Voor ons een verademing qua snelheid. 

De AC-er (activiteitencoördinator) was Andre Gilara. Er waren 3 computers. Als snel werden de beginselen van het programmeren aangeboden met het programma LogoWriter, later Superlogo (A.W. Bruna). Het systeem draaide op MS-DOS. 
Voor logo heeft het montessorionderwijs een speciale leerlijn ontwikkeld, deze is nog steeds actueel. 

Windows als standaard

Vanuit de overheid stimuleerde Jacques Wallage het gebruik van Windows en dus ook voor Word voor Windows als tekstverwerker. Het onderwijs was voorstander van de grafische interface van Macintosh van Apple (1984). Er werd niet gekozen voor Apple omdat ze voor een hardware onafhankelijk product wilden kiezen. De afhankelijkheid van Apple was anderszijds te groot, terwijl het product beter was. 

Behoefte aan een netwerk

De stand-alone computers stonden in de klas. De verdeelsleutel was 1 op 16, veel te weinig om effectief mee te werken. We werkten voornamelijk met Logowriter.

In 2002 werden de computers aan elkaar gekoppeld zodat er een netwerk ontstond. Dit was wel een vooruitgang met veel haken en ogen. Het systeem liep regelmatig vast. De AC-coordinator volgde een cursus systeembeheer. 
Er werd ook gewerkt met een ICT-plan waarbij het uitgangspunt 4 in balans was. 

Techniek de deur uit…

Bedrijven zagen een gat in de markt en namen de techniek over. Zo werd het beheer gedaan door Heutink-ICT. Het dagelijks beheer lag wel bij de AC-coordinator.  Voor leerkrachten kwam eerst het SMART-board in de klas, dit werd later vervangen digiborden van Heutink met een beamer. Deze werden vervangen door de Touchsreens van Predia. Door technische storingen was het beheer nog steeds tijdrovend.

invoer van iPads

Windows of iPads? Dan kozen we voor mini-iPads. Deze werkten prima, het beheer was afwijkend van het interne netwerk. Zowel ‘de Es’ als de Anninksschool werkten met de iPads. Uiteindelijk sloegen we een nieuwe weg in.

Uniform systeem voor alle Symbioscholen

Het beheer van verschillende systemen binnen een schoolsituatie wordt op Symbioniveau geregeld. Bjorn en Frans regelen op uitstekende wijze de hardwarematige kant. Alle Prediaschermen werden vervangen, we kregen hoogwaardige touchscreens in de klas met een scherp beeld en uitstekend geluid. Iedere klas kreeg een laptopkar met voor ieder kind een chromebook. Alle leerkrachten kregen ook een eigen chromebook voor de administratie. 
We gingen over op Google en de bijbehorende software zoals Google Classroom. De software wordt op schoolniveau door de ICT-coördinator geregeld.